Hjässan på Omberg

Runt Omberg har vi befunnit oss flera gånger tidigare, men först nu har vi fått upp ögonen för vilken bra plats själva berget är för vandring m.fl. aktiviteter. Man kan välja olika leder till toppen och vi valde den kortaste (och brantaste?). Den är bara 500 meter lång men jag blev ordentligt varm och flåsig p.g.a. lutningen. Ett mycket bra sätt att få upp pulsen på, om man nu vill tänka på promenaden som ett träningspass – också.

Som vanligt lämnade vi hemmet efter frukosten, delvis för att slippa den värsta värmen som vi antog skulle komma senare på dagen. Det gjorde den också, men vi hann ”bestiga” berget innan det blev olidligt. Promenaden var helt klart mödan värd, det förstod vi direkt när vi kom upp på Hjässan (bergets högsta punkt). Så härligt det öppnade upp sig där. Jag drog djupa andetag och tog in allt. Först tog vi en fotorundtur och sedan blev det vätskepaus.

Här parkerade vi.
Dagen var ny och dimman och molnen över Vättern hade inte riktigt hunnit försvinna.

När vi var på väg att lämna utsiktsplatsen så dök denna unga kvinna på cykel upp (se bilder nedan). Vi har förstått via sociala medier att det är mycket populärt att cykla på berget. Ni minns att jag skrev att vi flåsande tog oss upp till toppen – kvinnan hade alltså CYKLAT upp för samma brant. Vilken grej!

Bara älskar hennes personlighet (vi har stött på den förr när vi haft kameror i hand). Maken sa: nu kommer du med på bild. Svar: ja då tar jag ett extra varv och ställer upp mig framför utsikten. Öppenheten, glädjen – att bjuda på sig själv. Både maken och jag blev så uppiggade av hennes härliga sätt.

Vad gjorde hon sedan.? Jo slängde sig dödsföraktande ned för stigen med branten. Underlaget där var inte alls stabilt utan bestod ofta av stora löst liggande stenar. Säkerligen har hon gjort det många gånger förut, men ändå.

Stort tack för din generositet – vem du än är. ♥

11 kommentarer på “Hjässan på Omberg

  1. Jättekul att få hänga med på en tur till mina gamla hemtrakter :D Jag har bott i Östergötland under två perioder av mitt liv och Omberg är en favorit. Kanske för att jag dras till höjder och vyer och då finns det inte så mycket mer där än det vackra Omberg :D Jättefina bilder och vad kul att cykeltjejen var så villig att posera. Visst är det imponerande. Jag ser ofta cyklister här också och de far omkring på de mest svårframkomliga stigarna.

    Gilla

    1. Så nöjd med besöket där – en lyckad tur. :)
      Kul att vi kan följa med på varandras små (foto)utflykter.

      De där cyklisterna alltså, de måste vara otroligt vältränade.

      Tack Ingrid.

      Gilla

  2. Hon har nog cyklat där tidigare. Men …låter heltokigt.
    Tycker för egen del inte allsvlm nedförsbacke med strnarcoch rötter. Men steg är underlättar.
    Har ni varit på Isaberg och gått jättestigen. Där är det oxå ordentligt brant…länge.Och en otrolig utsikt på toppen. Ha det fint!

    Gilla

  3. Åååh, Omberg! Där var vi för ett antal år sedan när vi bodde några dagar i Vadstena tillsammans med goda vänner och jag har faktiskt för mig att det var just den vägen vi valde också. Utsikten när vi kom upp var makalöst vacker och det ser jag ju på dina bilder att den fortfarande är. Kul med tjejen på cykeln. Nu fick jag en intensiv längtan till att åka dit igen.

    Gilla

    1. Ja, den där känslan när man kom upp – så ljuvlig. Tacksamheten över att kunna använda kroppen och få vara med om sådant här är STOR.
      Cyklisten gjorde oss så glada, bara genom sitt sitt att vara. ♥

      Tack Anita.

      Gilla

  4. Omberg, Omberg, denna fina plats. Flera gånger har jag varit där, men aldrig uppe på hjässan! Ni har väl besökt ”Strand”, Ellen Keys sommarbostad? Annars är det tips för nästa besök. Går att köra bil ända dit om man vill :-)

    Den cykelrundan tjejen presterar, den avstår jag gärna från. Tack för fint inlägg!

    Gilla

      1. Ja du kan vandra hur du vill i trädgården och ända ned till Keys privata ”badflotte” där det är ljuvligt att sitta en stund. Ni har definitivt mer att upptäcka på Omberg. Insidan av huset visas också i guidade visnignar, där har jag aldrig varit än.

        Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.