Riksträdet

Känner ni till det här? 

Att det i svenska kommuner från norr till söder finns en Ornäsbjörk planterad? Visst har jag stannat till vid det här trädet och sett plaketten tidigare, men kanske inte riktigt läst texten utan bara förstått att ”här står det en Ornäsbjörk”. Generellt så tycker jag mycket om just björkar och de här flikiga bladen är extra fina – kanske för att de för mig är lite ovanliga.

8 kommentarer på “Riksträdet

  1. Väldigt kul att få lära mig detta :D Jag var ju helt enkelt tvungen att googla om vi har ett riksträd i Östersund och mycket riktigt…framför rådhuset står det. Men det är väldigt nyplanterat. Det panterades den 5:e juni i år och invigdes 2:a september. Vi norrlänningar är nog lite sega i vissa avseenden :D Nu har jag inte riktigt koll på om det är det enda exemplaret här men det borde nog bara finnas ett riksträd i kommunen. Nästa gång jag har vägarna förbi rådhuset ska jag titta lite extra efter den nyplanterade ornäsbjörken.

    Gilla

  2. Håller ju p å med geocaching och letade för några år sedan upp en geocache vid riksträdet i Värnamo. Det var under den tide på året som träden stod kala, så jag fattade inte ett dugg vad det var för speciellt med det trädet. Så småningom fick jag dock veta, och dessutom se de flikiga björkbladen. Den är riktigt fin, Ornäsbjörken.
    Var i Borås finns trädet? måste googla och kolla om det finns i Tranemo kommun…. Är ju tveksam till det, men hoppas ha fel…
    Ha det gott!

    Gilla

    1. Hihi. Ja utan bladen är det ju svårt att se det lite extra fina med den.
      I Borås står den i stadsparken utanför den ”nya” lekplatsen, i början av slänten upp mot badhuset.
      Tack Anna-Lena.

      Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.