Nya kunder hos Willy:s

Så nu var det klart. Första gången som vi beställt mat via nätet och hämtat kassarna i de moderna utlämningsboxarna hos Willy:s. Allt fungerade hur bra som helst.

Antar att själva beställningsrutinen blir enklare och enklare ju mer vi lär oss om hur nätsidan är uppbyggd.

  • Man knappar in sig på Willys.se
  • Registrerar sig/Loggar in.
  • Beställer på ”välj din butik”.
  • Betalar med valfritt betal/kredit-kort.
  • Väljer en av de lediga tiderna som finns för avhämtning.
  • Ett påminnelse-sms kommer på aktuell dag.
  • Hämtar!

När nätköpet är klart så kommer det ett informativt mail som redovisar vad det är man har beställt plus tydligt visar avdragna rabatter och deras sammanlagda värde. Fram till klockan 23.59 dagen före uthämtning så kan man komplettera sin beställning om man har glömt något.

När man sedan handlar framöver så finns det köphjälp i vänstermarginalen där man kan se vilka varor man oftast handlar, göra inköpslistor och kanske nåt mer – men så långt har vi inte kommit ännu.

Vi har kollat upp ett par andra butikers utlämningsställen men de kändes inte så moderna och fräscha som på Willy:s. Tycker att alla butiker skulle ha ett liknande system som med dessa boxar – utan att behöva ”ringa på” – bara att öppna upp boxarna med hjälp av sitt telefonnummer.

Nackdelar? Ovant på beställningssidan nu i början. Alla nya papperspåsar (brukar återanvända våra egna annars) och plockavgiften. Fast just den spelar oss faktiskt ingen roll, hade vi gått i butiken själva så hade säkert något spontant och onödigt slunkit med bland varorna. Tror det jämnar ut sig.

12 reaktioner till “Nya kunder hos Willy:s

  1. Har provat både Willys och Coops hemkörning samt att hämta själv i skåpen på Willys. Smidigt på alla sätt, men jösses så många papperskassar det samlas hemma.

    Jag fattar att kassarna måste packas så att vikten inte blir ett arbetsmiljöproblem, men att lägga två trepack med hushållspapper i varsin kasse är ju bara löjligt, särskilt som paketen har egna bärhandtag.

    Gilla

  2. Smidigt och bra :D Jag har sett att den servicen finns på Willys här också och skåpen är placerade i garaget under butiken. Men än så länge har jag bara beställt från Ica Maxi. Kanske borde jag testa det här alternativet om smittan inte ger med sig snart. Nya papperskassar varje gång känns onödigt och jag har minst 15 st från mina hemleveranser.

    Gilla

  3. Kul att ni prövat nu. Minns ju att du skrev om det in ett annat inlägg. Och det verkar ju fungera bra, förutom papperskassarna då. Synd att dom inte kan ha korgar som ryms i facken där man hämtar varorna. Och så kunde man packa ner varorna i egna kassar. Att man skulle kunna ange det vid beställningen typ, ”jag packar varorna själv” eller ”jag vill ha varorna packade”. Fast det går ju bara om man gjort en liten handling, det blir ju svårt att stå där och packa varor när man ska hålla avstånd.

    Gilla

    1. Det tycker jag var en bra idé – om att packa varorna själv i sina egna kassar, men det kanske inte går att lösa praktiskt.? I alla fall inte just nu, som du säger p.g.a. Corona.

      Tack Anita.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.